پایان نامه های ارشد

آرا و انديشه سياسي فضل الله

راهنما

مشاور

دانشجو

دانشگاه

تاریخ دفاع

 حقيقت

 ميرموسوي

 سيدي(ره)

 مفيد

 87/8/27

چکیده:

براساس انديشه فضل الله كه برخاسته ازآموزه هاي ديني است تكريم و بزرگداشت عقلانيت و صاحبان انديشه امری ضروری است و نظام سياسي نبايد عقلهاي عالمان و انديشمندان را به محاصره درآورد و با سنگ جهل و خرافه آنان را بزند و بايد در زمان حيات و اوج بالندگي­ عالمان از آنها تقدير كند نه اينكه پس از مرگشان درباره انها و خدماتشان  مديحه سرايی كند.

وي همچنين ضمن اعتقاد به رابطه مستقيم سياست با دين و آموزه هاي اخلاقي به مصلحت و مصلحت انديشي نيز قائل است اما در راستاي منافع جامعه نه به هر بهانه اي و به اصطلاح با الهام از آموزه هاي ديني آنرا محدود به مصالح انساني و اسلامي كرده است. 

ازنظر فضل الله همچنين فرد نمي تواند به بهانه آزاد بودن خود امنيت جامعه يا افراد جامعه را

تهديد كند و نيز عكس آن نمي تواند اتفاق افتد كه جامعه آزادي فرد را سلب نمايد ، همچنين براساس انديشه محمدحسين فضل الله نظام حكومتي اولا نيازمند راي مردم است .

و بدون آن نه تحقق خواهد يافت نه دوام ضمن اينكه نظامهاي حكومتي بايد ضمن ايجاد زمينه مشاركت مردم پذيراي نقطه نظرات همه افراد اعم ازمخالف و موافق باشد و دراين راه مواظب باشد به سمت استبدادگرايي حركت نكند چرا كه درچنين مواقع مردم حق اعتراض و حتي شورش براي سرنگوني حكومت را خواهند داشت .

وي هرچند نظريه حكومتي ولايت فقيه را به معني حاكميت سياسي شخص برجامعه فقيه را قبول ندارد و قائل به اين است كه شورايي متشكل ازفقها بايد برامور حكومتي نظارت كنند چه رهبر جامعه فقيه باشد چه غير فقيه . ولي تاكيد دارد كه تحقق نظام مبتني بر ولايت فقيه هم نيازمند راي مردم است و بايد فقيه ضمن حركت درمسير قوانين اسلام رعايت مصالح مردم را بكند و ازخط عدالت خارج نشود.  

2045 مرتبه بازدید
در حال ارسال...