مصاحبه ها و یادداشتها

بهره برداری تبلیغی وسیع داعش از شایعه سازی در جنگ

داعش از فناوری نوین و مسائل روانشناختی همانند شایعه سازی در راستای مقاصد خود استفاده می کند

بهره برداری تبلیغی وسیع داعش از شایعه سازی در جنگ

 

کنگره جریانهای تکفیری، 2/9/93

گزارش شفقنا[1]، و فردو نیوز

صادق حقیقت در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: سلفی ها با ادعای بازگشت به سیره پیامبر(ص) توانستند در کوتاه مدت موفقیت هایی به دست آورند. او افزود: داعش گروهکی است که خود را دولت اسلامی می نامد ولی این امر حقیقت ندارد؛ ساختار متفاوت این گروهک، سبب شده است از شیوه های نامتقارن جنگی استفاده کند و به عنوان مثال، شکست هایش را در جای دیگر پاسخ می دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه داعش از نارضایتی مردمی از دولت مرکزی در عراق سوء استفاده کرده است گفت: همچنین شایعه سازی در جنگ جزو روش های مورد استفاده این گروهک محسوب می شود. او با اشاره به استفاده داعش از ابزارهای نوین برای نشر فیلم های جنایات خود خاطرنشان کرد: از نظر روان شناختی نیز داعش از مسائلی که برای مسلمانان در کشورهای غربی به وجود می آید از جمله سرخوردگی آنها سوء استفاده می کند.

حقیقت با بیان اینکه داعش دارای تفکری جهانی است و قصد دارد سرزمین های زیادی را به تصرف درآورد گفت: البته به نظر می رسد گذشت زمان به نفع داعش نیست و این گروهک به تدریج از نظر نظامی ضعیف می شود ولی لازم است همایش هایی این چنینی برای نقد و مقابله با تفکر داعشی و تکفیری برگزار شود. این استاد دانشگاه با اشاره به اختلافات نواندیشی دینی و سلفی گری تکفیری افزود: رویارویی با تجدد یکی از زمینه های این اختلافات به شمار می رود.

او با بیان اینکه مسلمانان یا باید تجدد را قبول کنند یا آن را به نقد بکشند و طرد کنند گفت: نقد یا طرد ممکن است به صورت افراطی نظیر القاعده، النصره و داعش باشد و در عین حال، پذیرش مدرنیته هم همین ویژگی را دارد؛ تجددگرایان افراطی که مورد تایید نیستند از جمله کسانی محسوب می شوند که تفکر مدرن را بر اندیشه دینی ترجیح می دهند و به منابع فقهی توجه کمی دارند ولی در نواندیشی دینی، مفاهیم تجددگرایانه مورد پذیرش قرار گرفته و دلایل فقهی برای آن پیدا می شود.

حقیقت اضافه کرد: حدود 100 سال پیش در جریان مشروطه، با تجدد روبه رو شدیم؛ از جمله فقهایی که تجدد را قبول کردند و برای آن توجیه فقهی آوردند می توان به مرحوم نائینی و آخوند خراسانی اشاره کرد. این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت های رسانه ای داعش گفت: در یکی از کلیپ های منتشر شده از سوی این گروهک، مفاهیم متجددانه برآمده از عالم کفر معرفی می شوند و گفته می شود هرکس به مسائلی مانند پارلمان که از مظاهر تجدد به شمار می رود عقیده داشته باشد کافر است و کافر هم واجب القتل خواهد بود. او افزود: داعش همچنین جهاد را امری واجب می داند و می گوید کسانی که این کار را انجام نمی دهند کافرند و باید کشته شوند.



[1] . http://www.shafaqna.com/persian/shafaqna/item/95574-

2701 مرتبه بازدید
در حال ارسال...