مصاحبه ها و یادداشتها

پنجمین دوره بین المللی شیعه شناسی دانشگاه ادیان

این دوره در شهریور 1396 در دانشگاه ادیان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، پنجمین دوره بین‌المللی کوتاه‌مدت شیعه شناسی که با شرکت استادان و پژوهشگرانی از سیزده کشور از روز دوشنبه 30 مرداد در دانشگاه ادیان و مذاهب آغاز شده بود، عصر روز یکشنبه پنجم شهریور پایان یافت.

در این دوره بین‌المللی اساتیدی چون پروفسور کورت ریچاردسون از دانشگاه تورنتوی کانادا، دکتر ورا میرونوا، از دانشگاه هاروارد آمریکا، دکتر آلنا کولینیچ از دانشگاه لندن، دکتر فرنز وینتر از دانشگاه گراتز اتریش، پروفسور فیلیز کارتال از موسسه مطالعات خاورمیانه ترکیه، پروفسور چارلز رمزی از کالج مسیحی فورمان پاکستان، دکتر ادیث زانتو از دانشگاه آمریکایی سلیمانیه عراق، دکتر خاویر گوئریو از دانشگاه فرانسیسکو ویکتوریای اسپانیا، دکتر کامران احمد از دانشگاه وسترن کانادا، مشارکت داشتند.

در این دوره تخصصی بین‌المللی مهم‌ترین سرفصل‌های تاریخی و اعتقادی تشیع از جمله تاریخ شکل‌گیری، پیدایش و فرق تشیع، تشیع و ایران معاصر،‌ منابع تفکر شیعی، دکترین مهدویت، امامت، آیین های عزاداری و سرور، ادعیه و زیارات، اخلاق شیعی، اندیشه سیاسی تشیع،‌ اجتهاد و فتوا، و نیز تشیع و زنان، شیعه و گفتگو و دکترین سیاسی تشیع موردبررسی قرار گرفت.

در این دوره اساتید برجسته حوزه و دانشگاه از جمله آقایان دکتر: محمد لگنهاوزن، محمدعلی شمالی، سیدحسن اسلامی،‌ حمیدرضا شریعتمداری، امداد توران، صادق حقیقت، احمد فاضلی، محمد سمیعی، ‌باقر طالبی دارابی و خانم دکتر فاطمه توفیقی به ارائه سخنرانی پرداختند.

شرکت کنندگان در پنجمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی به مدت یک هفته نیز به گردشگری فرهنگی در شهرهای اصفهان و تهران خواهند پرداخت تا از نزدیک در جریان فضای فرهنگی و اجتماعی کشورمان قرار گیرند.

آقای صالحی مدیر همکاری های علمی و بین الملل در حاشیه اختتامیه این دوره در سخنانی با اشاره به دوره های پیشین این برنامه علمی گفت: این دوره بین‌المللی شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با ادوار قبلی در یک نکته تفاوت داشت و آن حضور دانشجویان و اساتیدی از داخل کشور در برنامه بود.

وی با اشاره به رضایت میهمانان خارجی پنجمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی از حضور شرکت‌کنندگان ایرانی اظهار داشت: حضور شرکت کنندگانی از داخل کشور در این برنامه مورد استقبال میهمانان خارجی نیز قرار گرفت، چنانکه پروفسور ریچاردسون استادتمام دانشگاه تورنتوی کانادا و از شرکت کنندگان دوره، حضور اساتید و دانشجویان ایرانی را باعث ایجاد فضای عملی گفتگوی ادیان و مذاهب می‌داند و پیشنهاد دارد که این رویکرد ادامه یابد.

همچنین آقای احمد مقری کارشناس آموزش های کوتاه مدت اداره کل همکاری های علمی و بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در سخنانی کوتاه در مراسم اختتامیه این دوره، آن را تجربه ای ارزشمند ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ششمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی با مشارکت گسترده تر پژوهشگرانی از کشورهای مختلف در اواخر امسال برگزار گردد.

Islam & Radicalism

S. Sadegh Haghighat

www.s-haghighat.ir

 Definitions: Islam, Radicalism, Sunni Islam, Shiʿi Islam, The Shia

 Five Pillars of Sunni & Shiʿi Islam

 The Branches of Islam

 “Twelve Imami” Shiʿi Islam (Jafaries)

 Radicalism and Four Main Approaches of Shiʿi Islam: Traditionalist Islam, Modernist Islam, Reformist Islam, and Political Islam

 Conclusion

2209 مرتبه بازدید
در حال ارسال...