مصاحبه ها و یادداشتها

از صلح امام حسن (ع) تا قیام امام حسین (ع)

بر اساس مکتب آنال، اولاً واقعه عاشورا را باید در تاریخ بلندمدت تحلیل کرد، و ثانیاً ابعاد سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی، جمعیت شناسی و مانند آن قابل جمعند

از صلح حسن(ع) تا قیام حسین(ع)

نسخه صوتی

▫️اکوایران:

دکتر سید صادق حقیقت عضو هیات علمی دانشگاه در گفت و گو با علی اشرف فتحی پژوهشگر و نویسنده در حوزه مطالعات شیعه به بررسی رویکردهای موجود در زمینه تحلیل حادثه کربلا پرداخته است.

دکتر حقیقت معتقد است که تحلیل‌های موجود نمی‌تواند همه ابعاد این حادثه را پوشش داده و تبیین کند و برای درک کامل‌تر این حادثه بزرگ و تاریخ‌ساز باید از روش مورخان مدرن فرانسوی (Annales school) بهره گرفت. در این مکتب که از قرن بیستم ظهور کرده، اولا واقعه تاریخی را در طولانی‌مدت بررسی می‌کنند که در واقعه عاشورا ما باید زمینه‌های این واقعه را حتی از دوران قبل از ظهور اسلام مورد بررسی قرار دهیم. دوم آنکه باید ابعاد مختلف دینی، سیاسی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، ژئوپولیتکی، جمعیت‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی واقعه در کنار هم و در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد.

این صاحب‌نظر برجسته دانش سیاسی بر این باور است که اکتفا به دو منظر دینی و سیاسی نمی‌تواند ما را به درک و نگاه جامعی از حادثه کربلا برساند و تاریخ‌نگاری سنتی از این منظر دچار کاستی‌های جدی است.

وی همچنین گفت که حتی می‌توان بصیرت‌هایی از مورخان پست‌مدرن برای تبیین کامل‌تر واقعه عاشورا استنباط کرد.

نگاه تحلیلی و روش‌مند به واقعه عاشورا اگرچه قدمت زیادی ندارد و در ابتدای راه است، ولی آثار پرشماری در این زمینه تولید شده و با نظریات متعددی در تبیین ماجرای شهادت امام حسین(ع) مواجه هستیم.

▫️در گفت‌وگوی اکوایران با دکتر سید صادق حقیقت - استاد برجسته علوم سیاسی و پژوهشگر حوزوی - به بررسی رویکردهای موجود در زمینه تحلیل حادثه کربلا پرداختیم.

▫️او معتقد است تحلیل‌های موجود نمی‌تواند همه ابعاد این واقعه را پوشش دهد و تبیین کند و برای درک کامل‌تر این حادثه بزرگ و تاریخ‌ساز باید از روش مورخان مدرن فرانسوی (Annales school) بهره گرفت.

▫️بر اساس این مکتب، در واقعه عاشورا باید زمینه‌ها را حتی از دوران قبل از ظهور اسلام مورد بررسی قرار دهیم. دوم آنکه باید ابعاد مختلف دینی، سیاسی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، اقتصادی و ... در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد.

▫️این صاحب‌نظر برجسته معتقد است که اکتفا به دو منظر دینی و سیاسی نمی‌تواند ما را به درک و نگاه جامعی از حادثه کربلا برساند و تاریخ‌نگاری سنتی از این منظر دچار کاستی‌های جدی است.


ecoiran_webtv@


https://ecoiran.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-107/41358-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86

434 مرتبه بازدید
در حال ارسال...